Ads 468x60px

moden (part 2)

Octo Bass
Seperti yang anda tahu gitar Bass elektrik adalah gitar yang memainkan bunyi octave note yang paling low (bawah) sekali,sama seperti alat doublebass didalam orkestra & band jazz. Penggunaan nya bermula pada era RocknRoll. Tapi tahu kah anda, ada beberapa orang Kompser lagu classical yang menyertakan alat "Octobass" di dalam Orkestra seperti Berlioz, Mahler, Strauss, Brahms, Wagner, Tchaikovsky & banyak lagi. Bayangkan apabila mendengar lagu dari orkestra Berliotz, Mahler atau Wagner yang di iringi alat "octobass" ini, mesti "heavy" sound dia orang....
Contoh lagu Berliotz Symphonie Fantastique - 5th MovementBerliotz symphonie Fantastique-5th Movement. 

Octo bererti lapan dlalam bahasa greek. perbezaan cello & octobass ialah seperti budak lelaki sebelum & selepas akil baligh. Mengikut catatan Berlioz Octobass boleh memainkan note paling bawah sekali diluar julat telinga manusia (tak boleh didengari). Tali bawah sekali di tune C1 (32.7 Hz), satu octave bawah daripada C alat cello (C2,65.41 Hz) Note ini seperti note paling bawah sekali pada alat doublebass modern yg mempunyai sambungan C. tali tengah di tune (tala atau tiun) ke G1, tali note paling atas di tune C2. Bagaimana pun oleh kerana Octobass adalah satu alat muzik yang besar sekali ia tidak begitu popular pada hari ini. Kita mungkin tidak akan pernah melihat alat ini di mainkan di dalam orkestra kerana double bass boleh di amplified kan bunyi pada orkestra moden (di letak microphone).

Bass
double bass

Bass ialah nada rendah, biasanya di mainkan mengguna double bass, cello, tuba, gitar bass, piano & synthesizer bass. Bass penting kerana ia melengkapkan 3 bahagian dalam muzik iaitu:-
Bahagian Solo- Vocal & solo instrument
Bahagian Tengah- Rythmn
Bahagian Bass- Double bass, cello & gitar bass.

Di dalam muzik, bass akan di mainkan sebagai pengunci (key) kepada chord harmony dalam lagu. Bass dalam muzik moden pula dimainkan mengikut rentak drum atau gendang. Bass biasanya dimain mengguna petikan jari atau di gesek. Teknik "slap" & "thump" mula dimainkan sejak tahun 1940-an lagi. Tali gitar akan di tampar guna tangan & ibu jari untuk mengeluarkan bunyi kuat downbeat & upbeat. Pada akhir tahun 1960-an, kerana pemain drum dari pemuzik Jazz & RnB tidak hadir di persembahan mereka, pemain bass terpaksa mencuba bermain bass sambil membunyikan seperti rentak drum guna teknik slap & thump. Pemain bass itu ialah Larry Graham dari band funk Sly & The Family Stone. Teknik ini mendapat perhatian bagi pemuzik Jazz, Funk & RnB lalu mula terkenal dan menjadi style untuk persembahan & rakaman muzik ituu di tahun 1970-an sehingga hari ini. Dalam muzik Pop, biasanya bass line akan di petik mengikut kick drum rentak. Dalam lagu Rock ia dipetik berturut-turut.



Synthesizer Keyboard

Muzik Pop moden banyak menggunakan peralatan keyboard synthesizer. Mungkin kamu pernah mendengar piano di mainkan dalam lagu pop & mungkin kamu pernah melihat bunyi piano atau alat muzik string dimainkan dari keyboard synthesizer. (kalau tak pernah, pergilah tengok diluar sana dimana ada tempat orang buat persembahan bermain alat muzik). Kemungkinan besar bunyi itu datang dari keyboard synthesizer menyerupai bunyi piano acoustic hanya sedikit perbezaan ia lebih terang & sharp tone. Bunyi alat muzik string (violin ensemble) & brass (alat tiupan angin -- trumpet,horn) pun boleh dimain dari keyboard synthesizer. Begitu juga bunyi percussion (drum,cymbal) & juga bunyi ganjil yang tidak terdapat pada alat muzik lain & juga bunyi-bunyian organ. Synthesizer atau synth alat elektrik boleh mengeluarkan bunyi dengan menjana isyarat elektrik pelbagai frequency. 
Isyarat elektrik ini kemudian di mainkan melalui speaker. Synthesizer boleh mengeluarkan julat bunyi yg luas, samada menyerupai bunyi alat muzik yang betul, atau mengeluarkan bunyi timbre (tone quality & tone colour). Keyboard synthesizer bukan alat muzik gitar. Tetapi ia juga boleh mengeluarkan bunyi menyerupai alat muzik bertali. Satu set alat muzik moden seperti gitar, bass, drum, string & wind instrument boleh dimainkan dengan menggunakan hanya satu keyboard synthesizer atau Digital Sound Processor keyboard melalui protokol MIDI (Musical Interface Digital Interface) yg membolehkan Synthesizer, mesin drum synthesizer elektrik, computer, MIDI controller, sound card, sampler menyelaras sesama sendiri. Cuba kamu sendiri google & cari sejarah synthesizer di wikipedia, kamu akan membaca bagaimana ia digunakan secara meluas pada 1970an yg perlahan-lahan menggantikan organ.


Tahun 1980an keyboard synthesizer diguna secara meluas selaras dengan perkembangan teknologi elektronik. Muncul band yang memainkan muzik disco (synth pop & techno) secara elektronik keseluruhan seperti Depeche mode, Devo, Bellville Three, Giorgio Moroder, Cybotron & banyak lagi. Alat Synthesizer juga digunakan mengiring penari breakdance, & rakaman lagu lagu Rap. Muzik Jazz, R&B, Pop, hip hop, Rock, Metal atau apa apa saja lah mendapat manfaat dari perkembangan teknologi synthesizer (keyboard) kerana bunyi satu set orkestra (40 -- 60 alat muzik acoustic atau muzik elektrik) boleh dimainkan hanya dengan memainkan beberapa keyboard synthesizer. Pemain keyboard Synthesizer -- Kitaro (lagu Matsuri, bunyi synthesizer menyerupai bunyi flute), Stevie wonder, John Lord (Deep Purple) & banyak lagi lah pemain keyboard berjuta-juta banyak nya hingga tak terkira. 






Gitar

Gitar adalah sejenis alat muzik bertali yang telah lama digunakan dalam pelbagai jenis gaya muzik, dan juga salah satu alat solo klasik. Ia banyak digunakan sebagai alat utama dalam muzik blues, desa, flamenco, rock dan banyak jenis pop. Gitar biasanya terdiri daripada satu batang leher yang panjang dan terdapat ruas-ruas yang dipanggil "fret". Badannya seakan-akan berbentuk biola. Pada kebiasaannya juga terdapat enam tali yang boleh dimainkan dengan memetik tali tersebut sama ada dengan jari ataupun plektrum (pemetik gitar). Namun terdapat juga gitar dengan empat, tujuh, lapan, sepuluh dan dua belas tali. Gitar dibuat dan dibaiki oleh tukang lut (luthier). Gitar boleh dimainkan secara akustik atau boleh bergantung pada penguat yang selalunya membolehkan manipulasi nada secara elektrik. Gitar elektrik baru sahaja diperkenalkan pada abad ke-20, dan telah memberi kesan yang mendalam pada budaya popular.
                                  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan