Ads 468x60px

DIKIR BARAT

ASAL USUL

           Dikir barat merupakan teater tradisional yang digemari oleh masyarakat Melayu Kelantan dan Patani. Dalam persembahan Dikir barat, terdapat satu kumpulan yang diketuai oleh seorang Tukang Karut dan Tok Juara.


SEJARAH


Dikir Barat mula diperkenalkan di Tanah Melayu pada tahun 1930 an oleh anak tempatan iaitu Tuan Haji Mat Saleh bin Haji Ahmad. Antara ahli yang terlibat dalam kumpulan dikir barat ialah seorang juara, tukang karut dan beberapa orang awak-awak. Kumpulan Dikir Barat selalunya terdiri di antara 15 hingga 30 orang.


           Antara alatan yang digunakan dalam persembahan dikir barat ialah, gendang ibu, gong, kerincing, canai, rebana ubi, dan cerana. Oleh yang demikian, permainan ini lebih dikenali sebagai Dikir Barat di negeri Kelantan. Dikir Barat bukan sahaja terkenal di Kelantan dan juga di negeri-negeri sekitarnya malah hingga ke Singapura.


AWAK-AWAK


TUJUAN DALAM MASYARAKAT                                                                       

     Tujuan Dikir Barat dipersembahkan adalah sebagai hiburan ataupun pertandingan bagi merebut gelaran juara antara kumpulan yang dipertandingkan. Selain itu Dikir Barat juga turut dipersembahkan dalam majlis perkahwinan sebagai hiburan kepada pengantin dan orang ramai yang bertandang ke majlis perkahwinan tersebut.


          Dikir Barat juga sering diadakan oleh persatuan-persatuan belia tempatan mahupun pihak tertentu sebagai tujuan amal.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan